Saturday 23 August 2014

HATI DAN PERASAAN SEORANG KANAK-KANAK>

Teks : Sariah Awang Senik

Sumber : Sendiri


Sesungguhnya hati dan perasaan seorang kanak-kanak terlalu lembut dan juga sensetif . Mereka belajar semua perkara melalui daripada orang dewasa. Walaupun kecil mereka tidak pandai berbohong, dan selalu berkata benar terhadap apa sahaja yang berlaku disekeliling mereka. Memang terdapat kanak-kanak yang walaupun kecil, namun mereka bijak menipu dan juga pandai berkata-kata bertujuan untuk menyelematkan diri sendiri, bahkan juga cuba melindung seseorang seperti ibu,ayah, saudara mara dan juga sebagainya daripada menjadi mangsa bahan umpatan masyarakat pada hari ini.

Kebiasaannya kanak-kanak yang menjadi bahan umpatan masyarakat adalah datang daripada keluarga yang berpecah belah, kedua ibubapa sudah berpisah dan juga kematian kedua orang tua mereka. Janganlah kita berfikir kanak-kanak yang menjadi mangsa daripada semua keadaan tersebut tidak mempunyai perasaan dan juga maruah diri. 
Jikalau kita tidak pasti akan keadaan yang menimpa keluarga seseorang kanak-kanak janganlah kita suka mengkritik ataupun memandang rendah akan keadaan diri mereka.

Setiap daripada seorang telah ditentukan segala rezeki mereka. Apabila lahir sahaja ke dunia, semuanya sudah tertulis termasuk pertemuan kembali kepada Allah SWT.

Selalunya kanak-kanak yang menghadapi apa sahaja masalah dan mereka kerapkali memendam segala perasaan hati dan membiarkan hati kanak-kanak tersebut terus dilukai hari berganti hari dan juga yang seterusnya.

Moga sebagai ibubapa kita tidak akan membiarkan hati dan juga perasaan kanak-kanak terus dilukai dan juga memburukkan keadaan sehingga menyukarkan mereka untuk meneruskan segala kehidupan dan juga mencapai segala-gala cita-cita mereka.

Coretan Yang Ikhlas
Sariah Awang Senik


----------------------------------------------------------------------------------------------------

         AKADEMI BEKERJA DARI RUMAH

Salah satu akademi yang tidak ada pejabat yang besar dan juga cantik tetapi menyediakan segala kemahiran yang dapat mempelajarinya secara atas talian.
Antara kelas-kelas yang diadakan secara online ialah;
*** Kelas asas blog dan penulisan.
*** Kelas asas blog fanpage dan mula bisnes.
*** Kelas beriklan mudah.my
*** Kelas penulisan ebook pertama.
*** Kelas penulisan kreatif.
*** Kelas telekung solat borong dan juga runcit.
*** Kelas asas wordpress.
*** Kelas mula bisnes makanan sunnah.
*** Kelas mula bisnes projek selepas raya
***Kelas akaun online/offline.
*** Tempahan blog bisnes 5 hari siap.
*** Beriklan dengan kami di pautan 800 blog.
*** Pendaftaran pengurus online/rakan niaga ABDR. Baca lebih banyak ulusan kelas dan juga keterangan di sini http://akademibekerjadarirumah.blogspot.com

Anda telah bersedia?
Anda ingin berubah?
Anda ingin menjana pendapatan hanya daripada rumah?
Anda ingin mengetahui bagaimana hobi dan juga kemahiran anda mampu menambahkan pendapatan keluarga anda?
Sila hubungi saya Sariah Awang Senik
019-4075634
Email sariah.awangsenik@gmail.com

Wishlist:
Bercita-cita ingin menulis sebuah novel
Ingin berkongsi pengalaman hidup untuk panduan orang lain.

No comments:

Post a Comment

SUMBER INSPIRASI

  Jumaat 16 Februari 2024 Alhamdulilah seperti biasa menjalankan segala rutin yang diamanahkan. Bekerja di sebuah r&r terutama pada musi...