Saturday, 28 November 2015

HARI YANG INDAH

Allah berfirman yang bermaksud
" Dirikanlah solat dari sesudah matahari tergelincir sampai gelap malam dan ( dirikanlah pula solat ) subuh. Sesunguhnya solat subuh itu disaksikan oleh malaikat. "
Surah Al-Isra ayat 78

Assalamualaikum.
Syukur alhamdulilah semua urusan berjalan dengan lancar dan jayanya. Walaupun terdapat seribu halangan namum dapat diatasi sebaik yang mungkin. Benarlah kuasa menulis sesuatu yang ingin dirancang untuk keesokan harinya adalah sangat penting bagi mendapatkan hari esok yang lebih indah dan bermakna.

Setelah merancang dan kemudiannya menulis dan sangat penting berdoa dan meminta terus kepada Allah yang maha esa. Usah terlalu bergantung harap kepada makhluk Allah di dalam sesuatu.yang ingin kita capai dan idamkan. Percayalah sepenuhnya bahawa semuanya dapat dicapai hanya dengan berdoa, berusaha dan bertawakal.

Di dalam merancang sesuatu pekerjaaan yang ingin dilakukan, mintalah terlebih dahulu kepada Allah yang maha esa. Dia adalah sebaik-baik perancang dan juga tahu apa yang terbaik untuk kita dan juga seluruh kehidupan ini. Mujur mempunyai minat menulis yang tidak seberapa ini, dapatlah melakar impian dan segala cita-cita. Masalah dan cabaran tetap ada dan wujud dimana-mana.

Secara jujur dan ikhlas apabila terbit sesuatu masalah di dalam setiap kehidupan ini, mengadu kepada sesama makhluk Allah tidak banyak membantu. Ada baiknya membawa diri bertenang, berwuduk dan terus memohon kepada Allah untuk selesaikan semua masalah.
Semua kisah pengalaman ini dilalui sendiri oleh diri ini. Namun itu tidak bermakna diri ini baik ataupun sempurna. Tapi setidaknya dapat mengajar diri menjadi lebih tenang dan juga bahagia.

Hati manusia sukar diramal. Ianya dipegang dan dikuasai sepenuhnya oleh yang maha esa. Maka wajiblah selalu berdoa agar Allah dapat membukakan pintu hati seseorang agar dapat berunding dan juga memudahkan sesuatu pekerjaan. Jangan risau jika ada hamba Allah yang tidak senang akan ketenangan yang kita prolehi setiap hari. Berserah dan berdoalah dua ratus peratus kepada Allah yang mencipta dan juga menwujudkan pelbagai perasaan di sekeping hati manusia. Katakan pada diri bahawa jika setiap hamba Allah yang ada dan kenal dan selalu mendampingi kita, jika mereka mempunyai niat yang baik terhadap kita maka Allah akan memberi sejuta kali keberkatan kepada kehidupan mereka. Jika sebaliknya berdoa dan terus berdoa agar setiap perjalanan kehidupan kita akan dilindungi dengan kasih dan rahmat Allah.

Insha Allah. Yakinlah hanya Allah yang dapat memberikan kita seribu keindahan disetiap kehidupan yang bakal kita lalui kelak.

Sekian.


MENJELANGNYA PEPERIKSAAN UPSR

Teks : Sariah Awang Senik Sumber : Koleksi Peribadi Http://sariahawangsenik.blogspot.com Rasanya cepat sangat masa berlalu. Anak dara te...