Sunday 15 November 2015

MENGHADIRI WALIMAHTURUS

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Peribadi
http://sariahawangsenik.blogspot.com

Assalamualaikum.
Alhamdulilah. Syukur, selesai sudah menghadiri sebuah majlis perkahwinan saudara mara sebelah arwah ibu. Sebenarnya agak lama juga tidak berjumpa dengan mak saudara sebelah arwah emak ini, kerana saya hanya sempat bertemu dengannya beberapa kali lantaran dia juga sibuk bekerja dan saya juga sibuk dengan tanggungjawab masing-masing.

Majlis perkahwinan ini adalah perkahwinan anak perempuannya yang bongsu kerana seorang lagi anak perempuannya seorang oku dan tidak berapa sihat. Hati saya berasa lega kerana majlis perkahwinan ini diadakan di restoran nelayan yang terletak di Taman Tasik Titiwangsa dan senang untuk datang dengan pengangkutan awam yang tersedia ada.

Sampai sahaja disana, ada sebuah lagi majlis perkahwinan yang terletak bersebelahan dengan majlis yang sedang diadakan. Saya sempat juga bertemu dengan seorang lagi mak saudara tetapi tidak sempat untuk berjumpa dengan kakak kepada arwah mak saya. Ada juga saudara yang datang jauh dari kampung. Lama juga tidak bertemu dengan mereka semua.

Dahulu sewaktu kecil saya suka menghabiskan masa bermain bersama dengan sepupu-sepupu yang lain dirumah mak saudara sepupu ini. Mandi sungai bersama, makan dan membuat apa sahaja pekerjaan secara berkerjasama. Dan yang paling meriah sekali ialah pada waktu cuti sekolah, dimana semua sepupu-sepupu yang ada pulang bersama-sama ke kampung.
Kini semua itu hanya tinggal kenangan sahaja dan semua sepupu-sepupu saya telahpun berkahwin dan mempunyai keluarga masing-masing.
Lebih kurang beberapa jam bersama dan beramah mesra dengan saudara yang ada, saya dan adik-adik mengambil keputusan untuk pulang ke rumah masing-masing. Hati saya pun sangat berpuas hati dan segala yang dirancang berjalan dengan lancarnya.


No comments:

Post a Comment

SUMBER INSPIRASI

  Jumaat 16 Februari 2024 Alhamdulilah seperti biasa menjalankan segala rutin yang diamanahkan. Bekerja di sebuah r&r terutama pada musi...