Tuesday 17 November 2015

SIKAP PENTINGKAN DIRI MEMBAWA PADAH

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Tiada
http://sariahawangsenik.blogspot.com

Ada masanya sikap pentingkan diri ini boleh mengundang pelbagai keburukan di dalam kehidupan seharian kita. Hanya kerana ingin selesaikan semua pekerjaan dengan cepat dan tidak mahu menyusahkan diri sendiri menyebabkan ada insan-insan yang bergantung harap terhadap pekerjaan telah terjejas. Bukan semua insan hidup serba berkemampuan. Ada sesetengahnya tidak mampu membeli kereta ataupun motosikal. Bunyinya nampak agak mustahil, namun itulah hakikatnya.

Membuat pekerjaan secara acuh tidak acuh bakal menyusahkan kehidupan orang lain. Inginkan satu pekerjaan yang mudah dan juga pendapatan yang tinggi. Tetapi tidak mahu bersusah payah terlebih dahulu. Semuanya hanya menyusahkan orang lain.

Lebih parah jika dengan sikap yang demikian boleh mengundang bahaya kepada orang lain. Bayangkan hal yang sama berlaku terhadap diri kita sendiri ataupun sesiapa sahaja yang kita kenali. Pasti kita akan berasa geram dan juga marah akan keadaan yang sedemik



ian. Seharusnya berhati-hatilah di dalam menjalankan setiap amanah yang telah dipertanggungjawabkan. Jangan menerimanya hanya sekadar wang dan bersikap sambil lewa.

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment

SUMBER INSPIRASI

  Jumaat 16 Februari 2024 Alhamdulilah seperti biasa menjalankan segala rutin yang diamanahkan. Bekerja di sebuah r&r terutama pada musi...