Monday 27 January 2014

MENGAMBIL UPAH JAHITAN-JAHITAN YANG RINGAN

 Teks : Sariah Awang Senik.

Assalamulaikum dan selamat pagi kepada semua yang berada di luar sana. Mungkin ramai di antara kita sekarang sedang sibuk menguruskan rumahtangga dan juga keluarga. Sama ada bergelar seorang surirumahtangga ataupun seorang pekerja, segala tugas dan tanggungjawabnya tetap sama. Peranan seorang surirumahtangga juga tidak kurang hebatnya. Segala cabaran dan masalah yang mendatang, haruslah di hadapi semuanya dengan hati yang tabah dan ikhlas.

Disamping menjalankan segala tugasan di rumah ada beberapa masalah yang agak remeh temeh yang sering kita hadapi sebagai seorang surirumah ataupun pekerja. Pernah tidak anda menghadapi masalah, iaitu ketika hendak ke sesuatu majlis ataupun kenduri, kita menghadapi masalah tentang pakaian kita? Memang bukan semua daripada kita bukanlah berasal daripada golongan yang kaya , yang tidak menghadapi masalah tentang duit dan sebagainya. Hampir kesemua daripada kita berasal daripada golongan sederhana. 

Kekadang di rumah, terdapat banyak pakaian yang koyak di sana sini tetapi masih elok dan boleh di pakai lagi. Ada juga pakaian yang butangnya telah tercabut ataupun zip baju atau seluarnya telah rosak tetapi semuanya nampak masih baru lagi. Sebenarnya semua pakaian tersebut boleh di perbaiki dan kita masih boleh memakainya . Atau terpulang kepada kita untuk menjualnya kembali sebagai pakaian terpakai ataupun menderma kepada golongan yang memerlukannya. Di kedai-kedai yang ada sekarang tidak banyak yang memberi khidmat seperti ini iaitu memperbaiki semula pakaian yang rosak . Memang ada tetapi amatlah terhad.

Untuk pengetahunan semua saya telah lama menjalankan aktiviti ini di rumah sejak saya telah berumahtangga hingga lah kedua-dua anak saya meningkat remaja. Pernah suatu ketika saya terlihat di sebuah pasaraya besar yang menawarkan khidmat ini. Khidmat jahitan yang di beri adalah :
- Membaiki zip baju atau seluar yang rosak
- Menukar butang yang rosak atau hilang kepada yang baru
- Memotong seluar ataupun baju jika terlalu panjang
- Mengecilkan baju
- Menjahit poket seluar yang koyak
- Menjahit langsir dengan jahitan yang ringka

- Menjahit lencana sekolah

Semua khidmat jahitan ini saya lakukan hanya dirumah . Walaupun hasil yang diperolehi tidaklah sebanyak mana namun ianya amat memuaskan hati saya sebagai pendapatan sampingan. Harganya amatlah berpatutan.

Jika memerlukan khidmat saya boleh sahaja hubungi saya Sariah Awang Senik 019 4075634.

Sekian Terima Kasih

-----------------------------------------------------------
PROMOSI PRODUK MANJAKANI 100% ASLI TANPA BAHAN PENGAWET

KAPSUL MANJAKANI 100 ASLI

Kapsul Manjakani Asli tanpa bahan kimia merbahaya. Seratus peratus asli. Terkenal dengan fungsi nya yang terbaik.
Harga sangat berpatutan dan mampu di miliki oleh semua golongan. Amat berguna kepada ibu-ibu yang sedang berpantang dan juga amat sesuai bagi yang ingin mengekalkan kecantikan dalaman dan juga luaran.
Harganya ialah Rm 40 untuk 50 biji. Jikalau berkenaan boleh hubungi saya 019 4075634.




Catatan Ikhlas Dari Sariah Awang Senik

No comments:

Post a Comment

SUMBER INSPIRASI

  Jumaat 16 Februari 2024 Alhamdulilah seperti biasa menjalankan segala rutin yang diamanahkan. Bekerja di sebuah r&r terutama pada musi...