Wednesday, 29 January 2014

KUATNYA MERAJUK..MACAM MANA NAK PUJUK



Teks : Sariah Awang Senik

Assalamulaikum, selamat pagi semua. Hari ini tugas saya memujuk anak dara yang seorang ini. Kalau tidak sekolah memang susah nak bangun pagi. Selalunya kalau hari tidak sekolah, dia akan bangun mandi kemudian tidur lagi. Tapi hari ini saya bertegas suruh dia bangun awal sikit . Semalam saya perhatikan dia banyak kerja sekolah hendak di siapkan. Daripada matapelajaran Bahasa Inggeris , Sains hinggalah Matematik. 

Mia cakap, " Ibu, kerja sekolah adik banyaklah cuti raya cina ini ! " Saya cakap, "Adik kan bukan nya orang cina, memanglah banyak homework nak buat. Lagipun bagus kan untuk masa depan adik juga. Bila cakap macam tu je, mulalah muncungnya panjang sedepa. Mukapun dah macam asam kecut. Dalam hati, mesti merajuk ini. Saya biarkan dia sendirian lalu terus ke dapur mengemas apa yang patut. Setelah selesai urusan di dapur, saya mengemop lantai dapur dan mencuci bilik air. Baru beberapa hari tidak di cuci kotornya semacam. Setelah selesai urusan di dapur saya mandi dan bersolat. 

Urusan emaknya dah selesai, tetapi urusan anak dara yang satu boleh habis lagi. Di suatu sudut kelihatan Mia masih lagi sedang bertukus lumus menyiapkan segala kerja sekolahnya. Saya mendekatinya dan berkata " Anak ibu yang busuk ini, masih merajuk dengan ibu lagi ke? " Muncungnya lagi memanjang dan berkata " Itulah ibu kerja sekolah adik banyak bertimbun, tapi ibu asyik dengan kerja ibu kat dapur tu , tak nak pun jenguk adik kat sini " Kuatnnya merajuk anak dara seorang ini rupanya. Rasa-rasanya masa saya kecil-kecil dulu tidak ada pun macam ini. Entah perangai siapa yang di ikutnya saya sebagai ibu pun kurang pasti. Mungkin mak ciknya ataupun saya sendiri. Sambil melihat segala buku kerja sekolahnya dan berkata " Nur Damia Rifqah ni kan nak jadi seorang pilot, kena lah belajar berdikari sendiri, tadi kan ibu dah tunjuk ajar apa yang patut kalau tidak faham, cuba rujuk lah kamus yang ada tu, kalau masih juga tidak faham, tanyalah ibu lagi sekali. Ini tak duduk diam je, ibu ingat Mia dah faham la. Mia menyambung " Ya la Mia memang nak tanya, tapi tengok ibu sibuk semacam je, lepas tu membebel pasal cik Ti ( Tikus ) dan bergaduh dengan cik Pas je ( Lipas) tu yang Mia malas nak tanya. Cik Ti ni satu suka buat perangai gila-gila kat dapur tu. Tadi Mia tengok ada sisa mee Maggi kat dalam baldi air tu..agak-agaknya dia makan Maggi kut , nak rendam Maggi dalam baldi " 

Saya ketawa terbahak-bahak bersama-sama dengan Mia. Memang dia kalau sudah merajuk agak sukar hendak pujuk. Kebiasaannya saya membiarkan dia terlebih dahulu, barulah memujuknya kembali. Apa pun lewat malam, semua kerja sekolah , habis di selesaikannya. Dia berkata yang dia ingin menjadi seorang juruterbang wanita yang berjaya. Walaupun cita-citanya tinggi, insha Allah suatu masa nanti dia akan berjaya juga. Amin. Semoga Mia menjadi anak yang taat dan juga solehah.

Ikhlas Dari Sariah Awang Senik

----------------------------------------------
PROMOSI BARANGAN AWAL TAHUN!!!!!

 Pemerah Bibir Semula Jati
 BENE TINT
1 Set 3 botol
Harga Rm50
Berminat boleh pm saya secepat yang mungkin.


2 produk menarik Relian Mascara dan juga Miss Rose Eyeshadow
Harga amat berpatutan Rm90 .
Jikalau berminat boleh sahaja menghubungi saya ataupun pm saya dan juga whatshapp dan juga wechat ya. Pm sementara stok masih ada.

Sekian.

---------------------------------------------------------

Kepada sesiapa yang masih berminat ataupun bercadang untuk bekerja dari rumah dan juga masih tidak mempunyai produk , mendaftar lah sebagai Akademi Bekerja Dari Rumah dan anda bakal belajar banyak perkara-perkara yang berfaedah di sisi.

Pm saya Sariah untuk maklumat lanjut;
019 4075634

BERTAHAN SELAGI MAMPU

Teks : Sariah Awang Senik Sumber : Koleksi Peribadi Http://sariahawangsenik.blogspot.com Ada masanya kita ini patut bersyukur atas sega...