Tuesday, 28 January 2014

REZEKI

Teks : Sariah Awang Senik
Assalamulaikum, sebagai seorang hamba Allah setiap daripada kita , pasti menginginkan dikurniakan rezeki yang banyak dan diberkati setiap hari. Selalunya kita berfikir setiap rezeki yang datang itu adalah dalam bentuk kewangan dan juga material, namun sedarkah kita rezeki yang datang selalunya datang di dalam pelbagai bentuk dan juga cara. Melalui pengalaman saya, apa yang ada di sekeliling amatlah saya hargai. Tetapi dikurniakan dengan kesihatan yang baik dan anak-anak yang tidak banyak karenah juga adalah rezeki yang paling berharga. Selalu kita memohon dan berdoa kepada Allah agar selalu di kurniakan rezeki yang banyak, namun kita masih lagi rasa apa yang kita kecapi tidak mencukupi.

Cuba lihat apa yang kita miliki sekarang, anak-anak yang membesar dengan sihat tanpa di jangkiti daripada sebarang jenis penyakit kronik. Suami yang penyayang , pengasih, ibubapa yang masih hidup dan juga rumahtangga yang aman bahagia, bukankah itu semua rezeki daripada Allah buat kita kan, jadi kita seharusnya memohon agar rezeki yang kita nikmati sekarang dapat dikongsikan kepada orang lain, dan selalu bersedekah kepada yang memerlukan. Tetapi jikalau kita tidak mampu bersedekah daripada segi wang ringgit, kita masih boleh menyumbangkan tenaga dan kudrat yang ada untuk membantu orang lain.

Kita berada di dalam negara yang aman dan tiada peperangan juga adalah rezeki yang tiada nilainya. Bayangkan kita berada dan hidup di dalam negara yang senantiasa berperang dan tidak bebas untuk bergerak ke sana dan juga sini. Segala apa yang kita kecapi sekarang telah melalui banyak halangan dan juga rintangan yang telah mengorbankan banyak nyawa terkorban. 

Ketahuilah, rezeki yang ada harus kita syukuri segala nikmatnya. Berdoalah moga rezeki yang kita ada tidak melekakan diri kita dan membuatkan kita merasa malas untuk berusaha dengan lebih gigih lagi.

Moga segala-galanya dapat kita nikmati bersama-sama. Hargailah kedamaian, keluarga dan juga kedua ibubapa yang kita hidup bersama sekarang,



Ikhlas Dari Sariah Awang Senik

--------------------------------------------------------
PromosiBarangan Terbaik!!!!!

PERJUANGAN BARU BERMULA

Teks : Sariah Awang Senik Sumber : Koleksi Peribadi Http://sariahawangsenik.blogspot.com Syukur alhamdulillah. Peperiksaan UPSR pun dah...